Bijzondere impressies (Sarah)

8 maart 2017 - Ayacucho, Peru

We zijn nog maar een aantal dagen in Ayacucho, en toch heb ik het gevoel hier al massaal veel ervaren te hebben. En wellicht is dat, omdat het ook zo is. Het is veel om te vertellen, maar ik wil jullie alvast even kort laten 'beleven' wat er ons gisteren te wachten stond.

We hebben nl.een dag vertoefd bij Diamanta waar we ondergedompeld werden in al hun sociale projecten, die ze allen met veel enthousiasme en vastberadenheid realiseren. Ik had er zelf nog niet genoeg bij stilgestaan; maar het vergt een geoliede organisatie om dit alles te kunnen realiseren. En 1 ding weet ik alvast zeker: zonder de projecten van Solid International zou Peru en Ayacucho in het bijzonder er toch nog anders uitzien... want dankzij hun expertise en dynamisme slagen ze er toch in om mentaliteitsveranderingen door te duwen.

Zo heb ik gisterenavond zelf nog kunnen kennismaken én logeren bij een tienermoeder. Samen met haar baby van 1 jaar en haar mama wonen ze op een paar vierkante meter, zonder watervoorziening, zonder enige luxe in de keuken .. maar wél met een optimisme waar je U kan tegen zeggen. Jocelyn beseft dat ze voor haar baby moet zorgen en dat doorzetten in haar studies daar onderdeel van vormen. Ze is enthousiast over de steun die ze tijdens haar zwangerschap bij Dia heeft gekregen en is vastberaden anders de toekomst in te gaan.

Die dag en nacht hebben me hard geraakt en het laat je des te meer beseffen hoe goed wij het hebben; hoe 'makkelijk' wij in het leven staan én hoe hard dergelijke organisaties onze steun kunnen gebruiken.

1. Joke:
    9 maart 2017