Famialas Saludables: wat een prachtig project! (Sarah)

12 maart 2017 - Ayacucho, Peru

Met wijde ogen en vol ongeloof stapte ik samen met Carina (Solid) en Hanne en Vivian (reisgezellen) het 'erfgoed' op van de familie op het platteland die ons voor een dag en nacht kost en inwoon zou geven. Ik kan het bijna nog steeds niet geloven, maar toch is het zo: de tijd is hier écht blijven stilstaan. Het is bijna niet te geloven in welke primitieve omstandigheden het gezin er leeft. Prachtige natuur, maar o zo'n arm gebied.

We voelden meteen dat we welkom waren want we werden bij het binnengaan met bloemen begroet. Fantastisch! Al snel staken we de handen uit de mouwen om een nieuwe keuken - ditmaal met afzuigsysteem - te bouwen. De dankbaarheid van het gezin, toen we die avond met zijn allen samen konden eten in de nieuwe keuken - met tafel - was enorm. Geen rode ogen meer door het vuur dat in de oude keuken bleef hangen, geen bankjes maar een tafel met stoel, geen grote zoektocht achter de ingrediënten die nu netjes in de nieuwe kast konden worden geplaatst. Voor ons nog steeds een wereld van verschil met de weelde die wij kennen; voor hen grote stappen vooruit.

De ervaring beklijft me nog steeds. Ik kan er nog steeds niet bij hoe hard die mensen het daar hebben te verduren: zonder toilet (enkel een gat in de grond buiten), zonder douche, zonder kraantjeswater in de keuken, zonder ... Het is ongelofelijk, maar waar.

En daarom is het fantastisch wat Solid voor hen kan betekenen. En je ziet ook de dankbaarheid van de gezinnen (150 in totaal) waar de 3 dames (echt maar 3 die tonnen werk verzetten!) helpen om de omstandigheden te verbeteren: zowel op familiaal als materieel vlak. De gezinnen doen evenwel hun eigen inbreng voor de aankoop van cement, bakstenen, hout enzoverder. En dat maakt ook dat ze super trots zijn op de verbeteringen die ze dan SAMEN kunnen realiseren.

Fantastisch werk! Tonnen respect!